Nyheder

21-12-2015

Piper Cub’en - OY-GSS - (Bessie) - er kendt  af  mange i flyverkredse. En sensommerdag dag i august blev FLYV inviteret med til Piper Cub træf på Endelave og et flyv-in på Als.

"Bessie" er ikke bare en  Piper Cub, men en Piper Special Cub fra 1948, der for en del år siden blev skilt ad  og restaureret af Peter Zier Jørgensen, der bor  i  Ebeltoft. Dieter Betz er ikke en helt almindelig Pilot, men  en 75-årig eventyrer, der så vidt mulig nyder sit otium i luften  -  og  allerhelst i "Bessie", der bor i en hangar på Grenå Flyveplads. Dagen stod med andre ord på en hyggelig oplevelsestur med Dieter og "Bessie", og få minutter efter at "Bessie" var mellemlandet på Samsø, var vi igen i luften, med kurs mod Endelave, hvor  det årlige Piper Cub træf var godt i gang. Siger man  Endelave  Flyeplads, siger man også Jens Toft, der var  helt i sit es denne dag, hvor 18 fly stod parkeret på rad og række langs nøddehegnet og ”gården”, hvor  tusinder af piloter gennem flyvepladsens godt 50-årige historie har lejet cykler, eller benyttet  køkken og  bad, når de har fly-camperet. Egentlig var vi sent på den -  faktisk næsten et døgn - for Piper Cub træffet  startede allerede fredag, hvor Dieter desværre var optaget af andre gøremåI. "Bedre sent end aldrig”, og trods den forsinkede ankomst, blev vi mødt med åbne arme af de mange stamgæster, for hvem det årlige Piper Cub træf rangerer næsten lige så højt som selveste juleaften! ENDELAVE RUNDT. Selvom vi gik glip af festen fredag aften, blev vi inviteret på den traditionsrige tur Endelave rundt med traktor og vogn. Ikke en  helt almindelig traktor, og ikke en helt almindelig vogn, men en veterantraktor og to ombyggede vogne, med en fortid bag ”jerntæppet” i den for længst  afviklede Sovjet-Union. Inden afgang hjalp "Passagererne" med at trække vogne ud af stalden, såsnart Jens Toft havde kørt traktoren i stilling - og så snart vognene  var koblet sammen med traktoren – svingede Jens sig i sadlen, for dernæst at tøffe af sted på tur rundt på Endelave, der har en kystlinje på bare 20 km og et areal på 13 kvadratkilometer, hvilket er en anelse mere  end  Kastrup Lufthavn råder over! Hele øen rundt er en lang tur med traktor og vogn, og turen går derfor til det fredede område på den nordIige del af øen, hvor man både kommer gennem skov, og et åbent hedelignende område, hvorfra man kan se til Jylland og Samsø.

For de der ikke har besøgt Endelave, er der bare at sige, at det så absolut er værd at få det på "to-do-listen". Og var det ikke for et par kæmpe store moderne traktorer kunne vi være fristet til at tro, at vi var havnet midt i en Morten Korch film. ENDELAVE TIL PØL. Skal man på smuttur fra Endelave til det nordlige Als -  uden flyvemaskine  -  skal man nok sætte det meste af en dag af til rejsen. For fra Endelave skal man først med færge til Snaptun, hvorfra der er over 190 km at køre, hvilket med lidt ventetid ved færgen løber op i en samlet rejsetid på omkring fire timer HVER vejl Med fly er det dog ganske overkommeligt, og selv med en ældre Piper Cub, som "Bessie", der cruiser med omkring 60 knob, tager det under en time at flyve de ca. 45  sømil. Turen fra Endelave til Als var smuk sådan en sensommerdag i august, og vi nød turen over Æbelø, Fyn og Det sydfynske Øhav i fulde drag. Ikke mindst anflyvningen til PøI, hvor en Boeing Steerman startede med tændt røgmaskine røgmaskine, lige som vi ankom, hvilket så helt fantastisk ud fra luften lige over flyvepladsen. Sønderjylland er kendt for kagebord og ringridderpølser, og minsandten om vi ikke fik lov til at opleve begge dele, og det endda med helt gratis friskgrillede pølser til piloter og øvrig flyvende besætning! Kage og kaffe var der også masser af, om end man måtte lægge en skilling, der gik til den lokale ”Lions Club", der havde lånt flyvepladsen for at samle penge ind til gode formåI. Arrangementet var med andre ord stablet på benene for med en god bagtanke, og ud over at invitere fly, havde Lions inviteret veteranbiler og traktorer, så der var masse at kikke på og tale om. HJEMAD  I AFTENSOL. Af og til kan man være heldig at flyve i vejr, der er så eventyrligt smukt, at man næsten glemmer tid og sted. Derfor blev der også lidt stille, da Skrydstrup Approach kaldte op og bad om vores position "Æææh. . . over Fyn . . . lidt  syd  for motorvejen . . . " Hvortil en controller med smil i stemmen svarede, at vi så gerne måtte forlade frekvensen. Vi grinede højlydt af at vi ikke kunne komme med en mere  præcis position, og holdt derefter mere øje med hvor vi var.  .  .  nemlig flyvende over Nordfyn mod Bogense, Æbelø og Endelave, for endelig at lade ”Bessie” mellemlande på Samsø, inden Dieters hjemflyvning i det smukkeste sensommer-solnedgangslys man kan tænke  sig.

30-08-2015
 
Ja, så er Fly-TraktorTræf 2015 vel overstået.
På bestyrelsens vegne vil jeg hermed takke alle de medlemmer, der har ydet en uvurderlig indsats, for at få både det ene og det andet til at fungere. Jeg ved godt, at nogle endda har ydet en kæmpe indsats, tak skal I have. En tak har vi også fået fra LIONs, som I kan se nedenfor. Omvendt sender vi også en tak til LIONs for at vi måtte være med. Jeg har hørt nogle mumle om, at vi i Flyveklubben ikke tjente noget på indsatsen. Det gjorde vi, som I kan se, vi har fået en rigtig pæn omtale i avisen, ligeledes har det heller ikke været nogen hemmelighed, at vor indsats skulle være for at hjælpe LIONs med deres sociale hjælpearbejde. Jeg kan også huske, at vi engang i foråret skrev, til alle jer medlemmer, at en af forudsætninger for at deltage var, at vi ikke ville løbe nogen økonomisk risiko. Det har vi heller ikke gjort.
Vor tak gælder også de mange ankomne fly, med deres besætninger, de ankomne veteranbiler og motorcykler, de var med til at sætte et festligt præg på dagen. Der var mange, der fik en god snak. Denne tak bedes Peer videregive. Og så må vi jo ikke glemme de mange publikummer der var mødt op, uden dem havde dagen været fattig.
Vi er alle glade for, at vejret var med os, så vi fik en god og minderig dag ud af det. Vi skal heller ikke glemme en dejlig aftenspisning med asiasisk mad og gode drikkevarer.
 
Med venlig hilsen
Hans Jørgen Jacobsen
Formand